Χρειαζόμαστε νέες φόρμες...
Μετά από την προκήρυξη ενδιαφέροντος που δημοσίευσε το Θέατρο Πορεία και την κατάθεση αιτήσεων συμμετοχής από τους ενδιαφερομένους σχηματίστηκαν εν τέλει, μετά από προσεχτική επιλογή, δύο Τμήματα.
Το Τμήμα Γενικής Πυροδότησης - Εισαγωγή όπου συμμετείχαν και ολοκλήρωσαν το έτος φοίτησης 14 σπουδαστές-συγγραφείς (οι Θεανώ Ακριβοπούλου, Δημήτρης Βαλελής, Λεωνίδας Βουρδονικόλας, Ευαγγελία Γατσωτή, Βάσω Γιαννακοπούλου, Χρύσα Γκοτζαμάνη, Ελπίδα Γρίλλα, Κωνσταντίνος Γοργολίτσας, Μαρία Δριμή, Γιώργος Καλτσάς, Αλεξάνδρα Καλτσογιάννη, Τέρψη Κονταργύρη, Ειρήνη Σοφιανού).
Το Τμήμα Εξειδίκευσης όπου συμμετείχαν και ολοκλήρωσαν το έτος φοίτησης 15 σπουδαστές-συγγραφείς (οι Δέσποινα Αποστολίδου, Δημήτρης Ασνάης, Μαρία Αυγέρη, Βανέσσα Βαΐτση, Κατερίνα Καζολέα, Δομήνικος Κοντολέων, Κατερίνα Λουκίδου, Κωνσταντίνος Ματσούκας, Ζέττα Μπαρμπαρέσσου, Ιωάννα Παπάζογλου, Γεωργία Πιερρουτσάκου, Άννα-Μαρία Πισκοπάνη, Κατερίνα Σταθοπούλου, Αντιγόνη Σταυροπούλου, Ανθή Τσιρούκη). Στο Τμήμα αυτό εντάχτηκε, ως 16ος σπουδαστής-συγγραφέας και ο υπεύθυνος συντονιστικής υποστήριξης της Σχολής Μάνος Κουνουγάκης.
Οι συναντήσεις των δύο εισηγητών (Β. Χατζηγιαννίδης και Θ. Τριαρίδης) με τα δύο Τμήματα γίνονταν κάθε εβδομάδα μέχρι τον Μάρτιο του 2020 στο Θέατρο Πορεία (δια ζώσης με τους διαμένοντες στην Αθήνα και διαδικτυακά με τους ευρισκόμενους σε άλλες πόλεις), ενώ μετά την έκρηξη της πανδημίας του Covid19 οι συναντήσεις συνεχίστηκαν αποκλειστικά μέσω Διαδικτύου (στην πλατφόρμα του Zoom).
Στην Σχολή ο κάθε σπουδαστής-συγγραφέας επιφορτίστηκε με το γράψιμο δύο έργων (ένα με κάθε εισηγητή) που εκκινούσαν από συγκεκριμένους πυροδοτικούς άξονες.
Καταρχάς δόθηκαν στους σπουδαστές οι ακόλουθοι πυροδοτικοί άξονες:
1. Η δολοφονία ενός αθώου ως πολιτική πράξη (όταν, δηλαδή, ο θάνατος ενός αθώου γίνεται κοινωνική επιλογή).
2. Το περιστατικό ενός σκύλου που κατασπάραξε το βρέφος της οικογένειας όπου διέμενε.
3. Η τραγική αλληλοσφαγή που προκλήθηκε σε ένα πλοίο που μετέφερε μετανάστες όταν διαπιστώθηκε πως το πλοίο βυθίζονταν λόγω βάρους φορτίου.
4. Η γενικότερη έννοια της εξιλέωσης.
Από τους πυροδοτικούς άξονες προέκυψαν εκατοντάδες ιδέες και αφετηρίες, σχεδιάσματα περιλήψεων και δομών, καθώς και εκκινήσεις γραφής. Κάτω από την εποπτεία και καθοδήγηση των εισηγητών όλο αυτό το υλικό κατέληξε σε 57 έργα που ολοκληρώθηκαν από τους 30 συγγραφείς και παραδίδονται δημοσιευμένα στην παρούσα ιστοσελίδα προς ανάγνωση, κρίση και ενδεχόμενη σκηνική πραγμάτωση.
Επίσης καθ’ όλη την διάρκεια της χρονιάς έγιναν ποικίλες ασκήσεις και σκηνικές δοκιμές σε κείμενα υπό διαμόρφωση, καθώς και περισσότερες από 15 συναντήσεις με ανθρώπους του θεάτρου, σκηνοθέτες και ηθοποιούς, δηλαδή καλλιτέχνες από την αντίπερα όχθη, αυτήν της υποδοχής του συγγραφικού υλικού και της μετατροπής του σε θεατρική πράξη.
Βλέποντας εκ των υστέρων τα 57 έργα διαπιστώνει κανείς πως από αυτό το πρώτο έτος της Σχολής Πυροδότησης προέκυψαν έργα που απλώνονται σε μια μεγάλη ειδολογική γκάμα καλύπτοντας σχεδόν ολόκληρο το παραστατικό εύρος: ψυχολογικά δράματα, ρεαλιστικά έργα καταστάσεων, έργα χαρακτήρων και εσωτερικών ισορροπιών, υπαρξιακά θρίλερ, παντός είδους κωμωδίες, προσμίξεις που φλερτάρουν με την Κομέντια Ντελ Αρτε ή και το Βόντβιλ, σκατολογίες και ερωτογραφίες, πολιτικά έργα αποστασιοποίησης, αναθεωρητικές φάρσες, εξπρεσιονιστικά οικογενειακά δράματα δωματίου, θέατρο του παραλόγου, του γκροτέσκου και του ανοίκειου, έργα μαγικού ρεαλισμού αλλά και έργα που φλερτάρουν με το In-yer-face Theatre, έργα επιστημονικής ή και βιολογικής φαντασίας. Σε όλες τις περιπτώσεις ο στόχος της προσπάθειας ήταν πάντοτε ο ίδιος: να πυροδοτηθούν και να απελευθερωθούν όσα είδαμε/νιώσαμε να ενυπάρχουν στο προσωπικό σύμπαν του κάθε σπουδαστή-συγγραφέα.
~~~
Όλα τα παραχθέντα έργα της Σχολής Πυροδότησης Θεατρικής Γραφής δημοσιεύονται στην ιστοσελίδα της Σχολής.
Έτσι από την 01 Ιουλίου 2020 και τα 57 έργα που ολοκληρώθηκαν από τους 30 συγγραφείς δημοσιεύτηκαν στην εν λόγω ιστοσελίδα προς ανάγνωση, κρίση και ενδεχόμενη σκηνική πραγμάτωση.
Με αυτό τον τρόπο δίνεται η ευκαιρία σε κάθε θεατρικό κείμενο να ξεκινήσει την πορεία του μέσα από μια βάση δημοσιότητας – και παράλληλα δίνεται η δυνατότητα στον καθένα να κρίνει την δουλειά και το παραγώμενο αποτέλεσμα της Σχολής.
Για την καλύτερη υποδοχή των έργων επιλέχτηκε και η ακόλουθη πρακτική: Κινηματογραφήθηκαν 30 αποσπάσματα σε συνθήκη αναλογίου από 30 έργα (ένα από κάθε σπουδαστή-συγγραφέα). Στα αποσπάσματα (διάρκειας 4 λεπτών το καθένα) συμμετέχουν κορυφαίοι ηθοποιοί του ελληνικού θεάτρου όλων των γενεών (Ράνια Οικονομίδου, Σμαράγδα Σμυρναίου, Δημήτρης Καταλειφός, Όλια Λαζαρίδου, Στέλιος Μάινας, Κώστας Φιλίππογλου, Γιάννης Νταλιάνης, Δημήτρης Τάρλοου, Γιάννης Στάνκογλου, Αγγελική Παπαθεμελή, Αλεξάνδρα Αϊδίνη, Ιωάννα Παππά, Κόρα Καρβούνη, Κώστας Βασαρδάνης, Χρήστος Μαλάκης, Αργύρης Πανταζάρας, Ηλιάνα Μαυρομάτη, Ορέστης Χαλκιάς, Αλκιβιάδης Μαγγόνας, Θάλεια Σταματέλου, Σίσσυ Τουμάση).
Τα συγκεκριμένα κινηματογραφικά αποσπάσματα δημοσιοποιήθηκαν τόσο στην Ιστοσελίδα της Σχολής όσο και στην πλατφόρμα του θεάτρου Πορεία στο You Tube.
~~~
Ένταξη δύο έργων της Σχολής στο παραστασιακό ρεπερτόριο του Θεάτρου Πορεία για την χρονιά 2020-2021
Τον μήνα Μάιο του 2020 μια Επιτροπή του Θεάτρου Πορεία αποτελούμενη από τον Καλλιτεχνικό Διευθυντή του Πορεία Δημήτρη Τάρλοου, τον ποιητή και συγγραφέα Στρατή Πασχάλη, την δραματολόγο και Αναπληρώτρια Καλλιτεχνική Διευθύντρια του Εθνικού Θεάτρου Έρι Κύργια, διάβασε όλα τα παραχθέντα έργα της Σχολής Πυροδότησης και, μεταξύ πολλών θεατρικών κειμένων εξαιρετικού ενδιαφέροντος, επέλεξε το υπαρξιακό δράμα Labor της σπουδάστριας Ανθής Τσιρούκη προκειμένου να γίνει παράσταση στο Θέατρο Πορεία τον Μάιο του 2021. Τη σκηνοθεσία θα αναλάβει η νέα σκηνοθέτης (με παραστάσεις στο Λονδίνο) Έμιλυ Λουΐζου, ενώ τους τρεις ρόλους του έργου θα ενσαρκώσουν ο Στέλιος Μάινας, η Ιωάννα Παππά και ο Ορέστης Χαλκιάς.
Παράλληλα ο Δημήτρης Τάρλοου επέλεξε ένα ακόμη έργο της Σχολής που ξεχώρισε η επιτροπή, την κωμωδία Νυχιάνγκ της μόλις δεκαοχτάχρονης σπουδάστριας Ευαγγελίας Γατσωτή, το οποίο και θα σκηνοθετήσει στο Θέατρο Πορεία (τον Μάιο του 2021, σε εναλλασσόμενο ρεπερτόριο με το Labor), με την Αλεξία Καλτσίκη και την Θάλεια Σταματέλου στους δύο ρόλους.
Τα δύο έργα θα ενταχτούν σε ένα αφιέρωμα του Θεάτρου Πορεία στο ελληνόγλωσσο θεατρικό κείμενο υπό τον γενικό τίτλο «Νέο Αίμα» τον Μάιο του 2021.
Οι δύο πρωτοεμφανιζόμενες συγγραφείς (Α. Τσιρούκη και Ε. Γατσωτή, 37 και 18 χρονών αντίστοιχα), αποτελούν το πρώτο άνοιγμα του Θεάτρου Πορεία σε μια νεότερη και μια νεότατη γενιά ελληνόγλωσσων συγγραφέων που παραστασιακά ασφυκτιά.
Στόχος: το «Νέο Αίμα» να αποκτήσει μονιμότητα μέσα στο χρόνο και να αποτελέσει την θρυαλλίδα ενός νέου ενδιαφέροντος για τα σύγχρονα ελληνόγλωσσα κείμενα από θεσμικούς και ιδιωτικούς θεατρικούς φορείς.
~~~
Πλέον, με το τέλος της χρονιάς, παραδίδουμε τα 57 καινούρια έργα των σπουδαστών μας στη δημοσιότητα με συγκίνηση και με προσδοκίες. Ελπίζουμε πως το καθένα από αυτά αξίζει να συναντηθεί με (πολλές και διαφορετικές) αναγνώσεις, με σκηνικές δοκιμές και, γιατί όχι, με παραστάσεις. Εξάλλου η διαδρομή αυτή ξεκινά με δυο σημαντικές πρωτοβουλίες: Η πρώτη αφορά την κινηματογράφηση ενός μικρού αποσπάσματος από 30 έργα (ένα για κάθε συγγραφέα της Σχολής) σε μορφή θεατρικού αναλογίου, με είκοσι εκλεκτούς ηθοποιούς όλων των γενεών να τους δίνουν ζωή – και αυτό το απόσπασμα κυκλοφορεί ήδη και στην ιστοσελίδα αλλά και στο Διαδίκτυο για μια πρώτη γνωριμία με την παραστατικό ορίζοντα του κάθε έργου. Η δεύτερη πρωτοβουλία αφορά την επιλογή δύο έργων της Σχολής που ξεχώρισαν ανάμεσα σε πολλά εξαιρετικού ενδιαφέροντος, από μία επιτροπή αποτελούμενη από τον ποιητή και συγγραφέα Στρατή Πασχάλη, την δραματολόγο και αναπληρώτρια διευθύντρια του Εθνικού Θεάτρου Έρι Κύργια και τον καλλιτεχνικό διευθυντή του θεάτρου Πορεία, σκηνοθέτη Δημήτρη Τάρλοου, τα οποία και αποφασίστηκε να παρασταθούν την επόμενη θεατρική περίοδο, εντασσόμενα τον Μάιο του 2021, σε ένα αφιέρωμα στο ελληνόγλωσσο θεατρικό κείμενο υπό τον γενικό τίτλο «Νέο Αίμα». Ευχόμαστε αυτή η πρωτοβουλία να αποκτήσει μονιμότητα μέσα στο χρόνο και να αποτελέσει την θρυαλλίδα ενός νέου ενδιαφέροντος για τα σύγχρονα ελληνόγλωσσα κείμενα από θεσμικούς και ιδιωτικούς θεατρικούς φορείς.
Τέλος, οφείλουμε να απευθύνουμε την τελευταία κουβέντα του απολογισμού μας προς τους 30 μαθητές μας που έδωσαν τον καλύτερό τους εαυτό στην κοινή προσπάθεια. Η διαδρομή μαζί τους ήταν για εμάς κάτι περισσότερο από χαρά: ήταν δημιουργία και μοίρασμα και συν-κίνηση. Όσα δηλαδή αποτελούν μέσα μας τη μεγαλύτερη αξία της τέχνης.
Ιούνιος 2020
Βαγγέλης Χατζηγιαννίδης – Θανάσης Τριαρίδης – Δημήτρης Τάρλοου