Σας ενημερώνουμε ότι η χρήση των cookies επιτρέπει την αρτιότερη περιήγησή σας στην ιστοσελίδα μας. Επιλέξτε «Αποδοχή Cookies» για να συνεχίσετε ή «Περισσότερες Πληροφορίες» για να δείτε λεπτομερείς περιγραφές των τύπων cookies.

Περισσότερες Πληροφορίες
ENGLISH ΕΛΛΗΝΙΚΑ

ΕΝΑ ΙΣΤΟΡΙΚΟ ΘΕΑΤΡΟ – ΑΝΑΔΡΟΜΗ ΣΤΟ ΜΑΚΡΙΝΟ ΠΑΡΕΛΘΟΝ

Κατά τις πρώτες δεκαετίες του 20ου αιώνα, παράλληλα με την επιτυχία των δύο μεγάλων θιάσων, της Μαρίκας Κοτοπούλη και της Κυβέλης, τη δημιουργία του Εθνικού, άρχισαν να εμφανίζονται ανεξάρτητοι θεατρικοί παραγωγοί και θίασοι. Μεγάλη εισπρακτική επιτυχία σημείωναν τα εμπορικά θέατρα του κέντρου, αλλά από νωρίς άρχισαν να εμφανίζονται ανεξάρτητες καλλιτεχνικές μονάδες που επέλεγαν ένα διαφορετικό ρεπερτόριο, με ανάλογο τρόπο που λειτουργούσαν τα Θέατρα Τέχνης σε όλη την Ευρώπη και το Off-Broadway στην Αμερική.

ΑΛΕΞΗΣ ΔΑΜΙΑΝΟΣ

Μια ανάλογα διαφορετική πρόταση σημειώθηκε το 1960 με την ίδρυση του Θεάτρου Πορεία από τον κατά βάση κινηματογραφιστή Αλέξη Δαμιανό. Ο Δαμιανός αγόρασε  το κτίριο της οδού Τρικόρφων και το μετέτρεψε σε θέατρο, προκειμένου να «στεγάσει» το όραμά του για ένα νέο, ρηξικέλευθο και ελεύθερο θέατρο που θα πρέσβευε τα ιδεώδη και τα συναισθήματα του ελεύθερου Έλληνα, και θα καταπιανόταν κυρίως με τη νεοελληνική δραματουργία. Έχοντας στο πλευρό του αξιόλογους συνεργάτες, όπως τον Σταύρο Ξαρχάκο, τη Μάρθα Βούρτση, τον Αλέξη Σολομό, τον Γιώργο Βακαλό, την Κατερίνα Χέλμη και άλλους καλλιτέχνες, ο Αλέξης Δαμιανός συνέδεσε το όνομα του θεάτρου Πορεία με αξιόλογες παραστάσεις, που -αν και δεν είχαν πάντα εισπρακτική επιτυχία- προκαλούσαν, προβλημάτιζαν και προσκαλούσαν το κοινό σε πρωτοποριακές και ριψοκίνδυνες αναζητήσεις.

Η έναρξη του «Πορεία» έγινε με την παράσταση Το Άλλο Κύμα του Ιωάννη Παπαβασιλείου, ενώ τη μεγάλη επιτυχία του θεάτρου εκείνα τα πρώτα χρόνια αποτέλεσε το ανέβασμα του κλασικού νεοελληνικού έργου Τα Κόκκινα Φανάρια του Αλέκου Γαλανού, παράσταση που παίχτηκε για τρεις επιτυχημένες θεατρικές σεζόν, ισοφαρίζοντας το καλλιτεχνικό και εισπρακτικό ρίσκο των υπόλοιπων παραγωγών του θεάτρου. Τελικά, ο Δαμιανός εγκατέλειψε τη θεατρική πρακτική και το κτίριο της Οδού Τρικόρφων υπενοικιάστηκε από το 1967 για να λειτουργήσει ως σινεμά, το θρυλικό «Studio», υπό τη διεύθυνση του Σ. Καψάσκη.

ΛΕΩΝΙΔΑΣ ΤΡΙΒΙΖΑΣ | "ΛΑΪΚΟ ΠΕΙΡΑΜΑΤΙΚΟ ΘΕΑΤΡΟ"

Το 1976 ο Λεωνίδας Τριβιζάς επαναλειτουργεί το Πορεία ως θέατρο στεγάζοντας εκεί τη δημιουργική του ομάδα, το «Λαϊκό Πειραματικό θέατρο» (συνιδρυτές οι Γιάννης Φέρτης και Ξένια Καλογεροπούλου), ενώ παράλληλα λειτουργούσε στην οδό Χάμιλτον η Δραματική Σχολή. Καθηγητές διετέλεσαν -μεταξύ άλλων- οι Μάγια Λυμπεροπούλου, Τάσος Υφαντής, Τάκης Χρυσικάκος, Έρση Πίττα, Μάριος Πλωρίτης, Πέτρος Μάρκαρης, Ελένη Βαροπούλου, Άννυ Κολτσιδοπούλου.
Πρώτη παράσταση του «Λαϊκού Πειραματικού θεάτρου» στο Πορεία ήταν μια σύνθεση με θέμα τον γάμο (Γάμοι μικροαστών του Μπρεχτ και  Γάμος του Τσέχωφ), που έκανε πρεμιέρα στις 10 Οκτωβρίου 1976. Εμβληματική παράσταση της περιόδου θεωρήθηκε το Ρωμαίικο Πανόραμα του Βαγγέλη Γκούφα, η οποία παίχτηκε με επιτυχία για δύο σεζόν. Στην παράσταση συμμετείχαν μεταξύ άλλων οι: Δημήτρης Καταλειφός, Μάγια Λυμπεροπούλου, Μαριέττα Σγουρδαίου, Σμαράγδα Σμυρναίου, Ναταλία Στεφάνου, Τάσος Υφαντής, Μηνάς Χατζησάββας, Τάκης Χρυσικάκος, Αθηνά Κεφαλά.
Άλλες παραστάσεις του «Λαϊκού Πειραματικού θεάτρου» στο Πορεία ήταν: Ερυθρά Νήσος του Μ. Μπουλγκάκωφ (1978), Ο Λάκκος της Αμαρτίας του Γ. Μανιώτη (1979), Ο Μουγγός του Στρ. Καρρά (1980), Φως στα σκοτάδια του Μπ. Μπρεχτ (1981), Εξορία του Π. Μάτεσι (1983),  Έξι πρόσωπα ζητούν συγγραφέα του Πιραντέλλο (1985). Η τελευταία παράσταση ήταν και η τελευταία παραγωγή του θεατρικού οργανισμού. Ακολούθησε ένα μεταβατικό στάδιο τριών χρόνων, όπου φιλοξενούνταν ξένες παραγωγές.

ΒΑΣΙΛΗΣ ΠΑΠΑΒΑΣΙΛΕΙΟΥ | "ΕΠΟΧΗ"

Επόμενη μεγάλη εποχή του Πορεία ήταν η τριετία 1988-1991, οπότε έδωσε το δυναμικό του παρόν ο θεατρικός οργανισμός «Εποχή» του Βασίλη Παπαβασιλείου. Τον θίασο αποτελούσαν οι Αλεξάνδρα Σακελλαροπούλου, Σοφία Σεϊρλή, Ελένη Κοκκίδου, Μάνια Παπαδημητρίου, Σταύρος Ζαλμάς, Γιάννης Ρήγας, Θοδωρής Γκόνης, Πέτρος Φιλιππίδης, κ.ά.
Πρώτες παραστάσεις της «Εποχής» στο «Πορεία» ήταν το Ζουβέ Ελβίρα της Μπριζίτ Ζακ, που είχε παρασταθεί τη θεατρική σεζόν 1987-1988 στο θέατρο Κνωσός, και η Κληρονομιά του Μαριβό. Η παράσταση Πίστη Αγάπη Ελπίδα του Ε. Φ. Χόρβατ, σε σκηνοθεσία Βασίλη Παπαβασιλείου και σκηνικά-κοστούμια Διονύση Φωτόπουλου, χάρισε στην πρωταγωνίστρια, Αλεξάνδρα Σακελλοροπούλου, το Βραβείο Κάρολος Κουν για την ερμηνεία της.

Τελευταίες παραστάσεις της «Εποχής» στο Πορεία ήταν το Να βρεις τον εαυτό σου του Πιραντέλλο και το Καλοκαίρι του Ε. Μποντ (1991). Την ίδια χρονιά, ο Μιχάλης Παπανικολάου σκηνοθέτησε στο Πορεία το έργο Γεύση από μέλι της Σίλα Ντελάνι, τριάντα περίπου χρόνια μετά το πρώτο ανέβασμα του έργου στο ίδιο θέατρο από τον Αλέξη Δαμιανό.
 

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ