-
26.11.2019, Paspartou.gr
Νίκος Πράσσος
H παράσταση του Άρη Μπινιάρη και των συνεργατών του, …μέσα σε λίγα λεπτά της ώρας κατάφερε να μας πει όσα δεν μας είπανε οι δάσκαλοι και τα σχολικά εγχειρίδια… Χρησιμοποιεί το ιστορικό γεγονός ως αφορμή και αφετηρία για να μας μιλήσει πέρα από ηρωισμούς, νικητές και εθνικιστικούς αλαλαγμούς, για τον ίδιο τον άνθρωπο των χαρακωμάτων… Η συνύπαρξη των στίχων με τη ζωντανή ροκ μουσική, τους φωτισμούς και το εφέ του καπνού… δίνουν πνοή στις λέξεις που γίνονται ένα μαζί τους για να μας μιλήσουν απευθείας στην ψυχή και την καρδιά, μέσα από μία μοναδική έκρηξη συναισθημάτων… Μουσικοθεατρική περφόρμανς… που καταφέρνει… να μας βάλει στο ρυθμό του ολέθρου, της παράνοιας και της απόγνωσης του πολέμου… Υπάρχει και αυτός ο τρόπος, υπάρχει και αυτή η ιστορία και καλό θα είναι να συνειδητοποιήσουμε τη σημασία της τέχνης στην προσέγγισή της, ως μέσου που δε βάζει όρια, δε διαχωρίζει και δε φανατίζει, παρά αναζητά την αλήθεια, όχι για το μύθο της, αλλά για τους ανθρώπους της.
-
10.11.2019, Η ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ
Ματίνα Καλτάκη
Πολλά θα μπορούσα να πω, αναλύοντας τη λιτή στα εκφραστικά μέσα αλλά τόσο πλούσια σε νοήματα, ιδέες, πάθος, 50λεπτη παράσταση. Θα αρκεστώ σ’ αυτό: είναι μια παράσταση που θα έπρεπε να δουν όλοι οι μαθητές των γυμνασίων και των λυκείων της χώρας.
-
10.2019, lavart.gr
Ζωή Βερβεροπούλου
Έξοχο δείγμα της προσωπικής σκηνικής τεχνικής που αναπτύσσει ο Άρης Μπινιάρης... Με συναυλιακή αισθητική και μουσικούς επί σκηνής, αλλά και με στίξη ορατοριακού ρετσιτατίβο, η παράσταση σε αρπάζει από το αυτί για να σε κάνει να δεις. Αυτό που προκύπτει είναι μια λαχανιαστή, ηλεκτρισμένη διήγηση υψηλής έντασης και ωμού λυρισμού, με φράσεις κοφτές και εμπύρετες, με επαναλήψεις εν είδει ρεφραίν, με καλοζυγισμένες κορυφώσεις και υφέσεις. Στην εκσυγχρονισμένη απόδοσή του, το φαινομενικά ιστορικό θέμα για την απίθανη ελληνική νίκη στο ύψωμα 731 συνείρει σκέψεις για το σήμερα, αλλά και για την ανθρώπινη υπέρβαση μπροστά σε ό,τι φαντάζει αδύνατο. Θαυμάσιοι οι δυο ηθοποιοί-ερμηνευτές (Κωνσταντίνος Σεβδαλής και ο ίδιος ο Μπινιάρης) σε αυτή την αφηγηματική, ένδον αναφλεγόμενη, ροκ ραψωδία.
-
4.3.2019, Εφημερίδα των Συντακτών
Γρηγόρης Ιωαννίδης
Η παράσταση του Άρη Μπινιάρη είναι εθνικό απόκτημα, καθώς δεν νιώθουμε μόνο περηφάνια αλλά μας αγγίζει το «δέος»… Αυτό που κατά βάθος κάνει ο Μπινιάρης μετά τις «Βάκχες» στη Στέγη και τους «Πέρσες» του ΘΟΚ είναι να αναδημιουργεί στη σκηνή τις συνθήκες γένεσης της τραγωδίας… Aγγίζει… όχι τη μεγάλη, αλλά τη μυστική στιγμή του έθνους.
-
14.3.2019, Αθηνόραμα****
Τώνια Καράογλου
…Δεν έχουμε να κάνουμε απλώς με έναν καλλιτέχνη που παραδίδει βαθιά συγκινητικές παραστάσεις, στο όριο μεταξύ θεατρικής αφήγησης, μουσικής περφόρμανς και δραματοποιημένης συναυλίας… Η μουσική φόρμα που έχει υιοθετήσει ο Μπινιάρης δεν είναι απλώς ένας αφηγηματικός τρόπος για να «πει την ιστορία». Αλλά σωματοποιεί στην πραγματικότητα την αγωνία του και τη μεταφέρει μέσω ηλεκτρισμένων δονήσεων στην πλατεία… Ο ίδιος [ο Μπινιάρης] και ο Κωνσταντίνος Σεβδαλής σε ρόλους leading performers… καθηλώνουν με ένα κείμενο που καρφώνεται στο μυαλό… Οι φωτισμοί… εγγράφουν αυτή τη λιτότατη παράσταση ως μία από τις εικαστικά αρτιότερες των τελευταίων χρόνων.
-
18.7.2019, delteatro.it
Maria Grazia Gregori
Στην κριτική της στο Delteatro.it, που αφορά συνολικά το Mittelfest 2019, η Maria Grazia Gregori αναφέρει πως το «Ύψωμα 731» συγκαταλέγεται ανάμεσα στις παραστάσεις που αποτέλεσαν έκπληξη χάρη και στο υψηλότατο επίπεδό τους. Ειδικότερα, το «Ύψωμα 731» περιγράφεται ως μία από τις παραστάσεις-σημεία αναφοράς του φεστιβάλ, ένα «συγκινητικό και γεμάτο συναίσθημα θέαμα». Στο άρθρο της προσθέτει ακόμη πως το «Ύψωμα 731» τη συνεπήρε. Περιγράφει τη δραματουργία της παράστασης από τον Άρη Μπινιάρη, την ιδιαίτερη μελοποίηση του κειμένου και τη σκηνική απόδοση. «Η παράσταση», αναφέρει, «ξετυλίγεται μέσα από κύματα έντονης μουσικής, πάνω στην οποία οι δύο ηθοποιοί παίζουν και τραγουδούν, περιγράφοντας μια επική νίκη, αλλά και την τρομακτική βία και την τρέλα του πολέμου: μια ιστορία που σε αφήνει χωρίς ανάσα και με εικόνες βίας να ακολουθούνται από άλλες εικόνες βίας - οι Έλληνες που επιτίθενται στον εχθρό οπλισμένοι μονάχα με μαχαίρια, οι σωροί των νεκρών Ιταλών σπαρμένες σ’ όλο το Ύψωμα, οι οιμωγές των πληγωμένων και η έλλειψη σεβασμού στους νεκρούς. Στο τέλος, αυτή η αίσθηση ελέους που φωλιάζει μέσα σου, σε αφήνει κυριολεκτικά χωρίς ανάσα.»
-
19.7.2019, LA REPUBBLICA
Anna Bandettini
Στο κριτικό της σημείωμα στην έγκριτη εφημερίδα La Republica, η Anna Bandettini, αποτιμώντας το φετινό φεστιβάλ του Mittelfest που έγινε στο Cividale της Ιταλίας και ήταν αφιερωμένο στην Ελλάδα και τη θεατρική της πραγματικότητα, υπογραμμίζει την αξιοπρόσεκτη άνοδο στην προσέλευση θεατών στις καλλιτεχνικές εκδηλώσεις, δίνοντας ιδιαίτερη έμφαση στην επιτυχία της παράστασης «Ύψωμα 731», μια σοβαρή και σημαντική ροκ μπαλάντα του Άρη Μπινιάρη που αφηγείται την τρομακτική ήττα των Ιταλών το 1941 στην Ελλάδα, κατά την διάρκεια του Δεύτερου Παγκόσμιου Πολέμου. «Πρόκειται», καταλήγει, «για μια παράσταση-ύμνο ενάντια στη βία και την ισχύ των όπλων, εξαιρετικά καλογραμμένη.»
-
7.5.2019, Click at Life
Ελένη Πετάση
Το κείμενό του, μια αντιπολεμική, αντιφασιστική κραυγή αλλά και μια ωδή στην αυτοθυσία, έριξε νέο φως στον τρόπο που αντιμετωπίζουμε σημαντικά ιστορικά γεγονότα... Η υψηλή ενέργεια, η παράφορη θεατρική αφήγηση του ίδιου, η αντιστικτικά ψύχραιμη παρουσία του Κωνσταντίνου Σεβδαλή, η φορτισμένη ηλεκτρονική μουσική (αν και κάποιες φορές καλύπτει τον λόγο) και οι θαυμάσιοι φωτισμοί (Πάρις Μέξης, Αρης Μπινιάρης), που λειτουργούν ως σκηνικό στην άδεια σκηνή, συνθέτουν μια ιδιαίτερα αξιόλογη σκηνική εμπειρία.
-
24.4.2019, Zougla.gr
Σωτήρης Σκουλούδης
Ελάχιστες φορές καταφέρνει μια θεατρική παράσταση να εντάξει τον θεατή στο κλίμα, την ατμόσφαιρα αλλά τελικά και μέσα στο ίδιο το γεγονός που αφηγείται… Ο Άρης Μπινιάρης ξεπέρασε ίσως τον εαυτό του και μαζί με τον Κώστα Σεβδαλή και την τριμελή μπάντα τους, μας φέρνουν στο νου και στην ψυχή τις διηγήσεις των παππούδων μας για το Έπος, αλλά και την απώλεια και τη φρίκη, των μαχών του 1940… Η θεατρική τέχνη με την παράσταση αυτή διορθώνει επιτέλους ένα μεγάλο της κενό.
-
13.3.2019, Καθημερινή
Γιώτα Συκκά
Τολμηρός και ο Άρης Μπινιάρης στο "Πορεία", στη φόρμα της θεατρικής αφήγησης συναυλιακού τύπου παρουσιάζοντας ένα κομμάτι της λησμονημένης ιστορίας μας. Είναι λεπτά τα όρια στην εποχή που απολαμβάνει τις παρεξηγήσεις, αλλά εκείνος κατάφερε να κάνει μια παράσταση που, διαφωνείς ή συμφωνείς, ξεφεύγει από ιδεολογικές αγκυλώσεις.
-
15.3.2019, To spirto
Χάρη Ποντίδα
Όπως και στο «Θείο Τραγί», έτσι και τώρα παρακολουθούμε την εμπύρετη «σωματική» ερμηνεία ενός κειμένου που αυτή τη φορά μοιράζονται δύο, ο Άρης Μπινιάρης και ο Κωνσταντίνος Σεβδαλής… Πραγματικός πρωταγωνιστής είναι η γλώσσα. Και ο ρυθμός της. Η γλώσσα και το... σφυροκόπημά της. Η γλώσσα και το θρίλερ που σε βάζει να ζήσεις μαζί του (εντείνοντας τις εντυπώσεις), η παραφορά και ο ηλεκτρισμός μιας ροκ μπάντας που παίζει ζωντανά… Όλα στην υπηρεσία του κειμένου και των δύο ηθοποιών που λες και άνοιξαν τα έγκατα της γης και ήρθαν να μας πουν την ιστορία σαν αυτόπτες μάρτυρες… Το κείμενο έχει τη ροή και τη δύναμη ενός ολοκληρωμένου έργου και η παράσταση που διαρκεί λιγότερο από μια ώρα, υπογραμμίζει και πάλι κάτι που ο Μπινιάρης είχε προσπαθήσει (επιτυχώς) απ’ το 2011: Εν αρχή ην η γλώσσα - όλα μέσα απ’ αυτήν...
-
11.4.2019, popaganda.gr
Όλγα Σελλά
Eίδα, για 50 λεπτά, μιαν ωδή στην απελπισμένη θυσία και στην απόλυτη πίστη, στην παράνοια και τη φρίκη του πολέμου, του κάθε πολέμου, στη φρίκη του βουητού της μάχης, στην αγωνία και το φόβο του θανάτου και πώς ξορκίζουν αυτόν τον φόβο όσοι βρίσκονται σε θέσεις μάχης. «Ακουσα» τον ρόγχο του θανάτου των πληγωμένων, τις τελευταίες προσευχές τους, αλλά και το μοιρολόι, τον πόνο, την απώλεια… Ως αντιπολεμικό ορατόριο εισέπραξα αυτή την παράσταση, κι ήταν στιγμές που νόμιζα ότι έβλεπα σκηνές από το «Αποκάλυψη τώρα» του Κόπολα. Και να φανταστείτε ότι τα μόνα σκηνικά βοηθήματα ήταν οι φωτισμοί, και ένα ιδιαίτερο μακιγιάζ που σε κάποια στιγμή, με τη βοήθεια ειδικού φωτισμού, κάνει τους πέντε επί σκηνής ανθρώπους να φαίνονται σκελετοί!
-
16.4.2019, ελculture
Σοφία Ευτυχιάδου
Ο Άρης Μπινιάρης ανήκει στους ελάχιστους εκείνους δημιουργούς που κάνουν τέχνη γιατί θέλουν αληθινά κάτι να πουν… Το Ύψωμα 731 σε κείμενο και σκηνοθεσία Άρη Μπινιάρη στο Θέατρο Πορεία είναι μια σπονδή στις νίκες όλων των αδύναμων αυτού του κόσμου, μια ιαχή βγαλμένη μέσα από τον Άδη, αλλά και μια βαθιά αντιπολεμική παράσταση… H παράσταση είναι ένα άψογης αισθητικής αντιπολεμικό ροκ ορατόριο, που διεκδικεί ταυτόχρονα το δικαίωμα να μιλά για μια νίκη ενός αδύναμου… Ένα δικαίωμα που έχουμε εκχωρήσει οι περισσότεροι με το φόβο μήπως και μας χρεωθεί εθνικιστική ρητορική. Σε ένα άλλο επίπεδο λοιπόν, ο Μπινιάρης –συνειδητά ή ασυνείδητα– τοποθετεί έναν καθρέφτη απέναντι στον θεατή, αναγκάζοντάς τον να αναστοχαστεί πάνω στα στεγανά, τους φόβους, τη λογοκρισία που επιβάλλει ο ίδιος στον εαυτό του.
-
9.3.2019, fosonline.gr
Σ. Λεμονίδης
Σκληρή ροκ , ανάλογη ομιχλώδης ατμόσφαιρα και κοφτός γρήγορος λόγος δονούν επί 70 λεπτά τη σκηνή, προκαλώντας την προσήλωση του κοινού, όπως στις συναυλίες.
Πρόκειται για τη μυστική στιγμή του έθνους, που προκαλεί δέος στο κοινό και στο τέλος ανταμείβει με παρατεταμένο χειροκρότημα τους καλλιτέχνες που βγαίνουν πέρα την καθιερωμένη τρίτη φορά στη σκηνή για να το απολαύσουν.
-
6.3.2019, myrtoreiss.wordpress.com,
Μυρτώ Ράις
Ούτε θέατρο, ούτε συναυλία, ούτε περφόρμανς, αλλά ένας αρμονικός και γαλήνιος διάλογος μεταξύ όλων αυτών, με αποτέλεσμα μια τέλεια υβριδική μορφή… Iδιαίτερα ενδιαφέρον, και ενδεχομένως μοναδικό, είναι το διονυσιακό στοιχείο που βρίσκεται στον πυρήνα της δουλειάς του Μπινιάρη… Σαν να αναβιώνει ένας σύγχρονος αρχαίος χορός σ’ ένα δράμα όπου ήρωας είναι η θεϊκή διάσταση του καθημερινού ανθρώπου… O Μπινιάρης αναζητά έναν νέο συλλογικό ήρωα και, με την μουσική, την ποίηση και τη μέθη, επανεφευρίσκει ένα τελετουργικό που μοιάζει να αναβλύζει από τις θρησκευτικές ρίζες του θεάτρου.
-
22.4.2019, To spirto. net
Τόνια Τσαμούρη
[Ο Ά. Μπινιάρης] αποδεικνύει διαρκώς ότι έχει μέσα του τον σκηνικό ρυθμό, γνωρίζει την απαραίτητη μεγέθυνση που χρειάζονται τα τεκταινόμενα στη σκηνή και επιπλέον, διαθέτει συναίσθημα στις δουλειές του και το προσφέρει απλόχερα στο κοινό του. Το Ύψωμα 731 είναι περίτρανη απόδειξη αυτού. Ιδιαίτερη μνεία... στον ανυπέρβλητο φωτισμό που επιμελήθηκαν ο Άρης Μπινιάρης και ο Πάρης Μέξης... Οι ατμόσφαιρες, αλλά και τα παιχνίδια που παίζει ο φωτισμός σε αυτή την παράσταση είναι κάτι που οι λέξεις αδυνατούν να περιγράψουν… Μια εξαιρετικά ενδιαφέρουσα παράσταση, τόσο σκηνικά όσο και θεματολογικά. Μην την χάσετε!
-
3.3.2019, debop.gr
Χ. Θάνου, Μ. Χαντζή
Στο πεδίο ρέει νεανική ενέργεια και δύναμη που διαπερνούν τα όρια της σκηνής και φτάνουν μέχρι την πλατεία. Έντονο και συναισθηματικό ταυτόχρονα, σε ομιχλώδης ατμόσφαιρα, με δυναμική μουσική και ρυθμική ποιητική αφήγηση που παρασύρουν στο συγκινησιακό κλίμα της εποχής, προκαλώντας τους θεατές να σκεφτούν εάν είναι εφικτό να νικήσουμε δυνάμεις που φαντάζουν άτρωτες και ισχυρές.
Η παράσταση αποτελεί ένα ωραίο παράδειγμα για την κατασκευή διαθεματικών ενοτήτων στην εκπαίδευση και έναν τρόπο για την διδακτική του μαθήματος της ιστορίας και την ανασύνθεση των ιστορικών γεγονότων. Όλα τα στοιχεία του έργου συνιστούν μια καλή πρόταση για εκπαιδευτική επίσκεψη στο θέατρο.
-
27.2.2019, cosmopoliti.com
Χριστίνα Πολίτη
Με έντονο ρυθμό, πάθος, εξονυχιστικές λεπτομέρειες που λειτουργούν σαν virtual reality ώστε να βλέπεις τον υπεράνθρωπο αυτό αγώνα μπροστά στα μάτια σου. Οι πρωταγωνιστές μετατρέπονται σε φαντάσματα. Η ένταση κορυφώνεται...
Η τελειομανία, η ακρίβεια και ο παλμός που επιταχύνεται καθορίζουν τις παραστάσεις του Άρη Μπινιάρη. Δονείσαι από την ένταση της ροκ μάχης-συναυλίας τόσο που αναρωτιέσαι αν θα αντέξεις. Και στο απολύτως σωστό σημείο έρχεται η λύτρωση...
-
3.4.2019, boro.gr
Άννα Δρούζα
Μια παράσταση συγκλονιστική ... Ένα κείμενο χωρίς σύνορα, πανανθρώπινο .. Και τώρα ο Άρης Μπινιάρης, ως δημιουργικός «δαίμων» σε οδηγεί στην άμεση βιωματική θέαση ... Μη χάσετε αυτήν την παράσταση. Μη χάσετε αυτήν τη χαρισματική πενταμελή ομάδα!