Το 2012, η περφόρμανς «Μεσοπόλεμος: εικασίες για τη μελαγχολία του σήμερα» επιχειρούσε να ανιχνεύσει μέσα από κείμενα και μαρτυρίες τη διαδρομή που οδήγησε στη μεγάλη κοινωνικοπολιτική και οικονομική κρίση των αρχών του 21ου αιώνα στην Ελλάδα. Αφετηρία της η περίοδος του Μεσοπολέμου και τόπος η Οικία Κατακουζηνού, ένα από τα εμβληματικά ιδιωτικά κτίρια της γενιάς του ’30. Εκεί η Μαρία Μαγκανάρη υπέγραφε την πρώτη της σκηνοθεσία με την ομάδα ερευνητικού θεάτρου Κανιγκούντα, της οποίας ως τότε υπήρξε ηθοποιός.
Ο «Μεσοπόλεμος» έμελλε να είναι η αρχή της σκηνοθετικής πορείας της, που σήμερα μετράει δέκα χρόνια και κάποιες ιδιαίτερα ξεχωριστές δουλειές. Η συμμετοχή της στις παραστάσεις της ομάδας, που είχαν σαφή πολιτική στόχευση, καθόρισε αρχικά τη σκηνοθετική σφραγίδα της, καθώς και η ίδια συνέχισε να αναζητάει ένα θέατρο κοινωνικοπολιτικού στοχασμού, όπως στην περφόρμανς «Αλεξάντερπλατς», βασισμένη στο ομώνυμο μυθιστόρημα του Ντέμπλιν. Στις πρώτες σκηνοθεσίες της, έντονη ήταν η ενασχόλησή της με τη λογοτεχνία («Το θηρίο στη ζούγκλα», «Η αρχή του κακού», «Τριστάνος»), ενώ δοκιμάστηκε και στη θεατρική αναβίωση του Μπέργκμαν («Φθινοπωρινή σονάτα»).Κι ύστερα ήρθε ο «Θείος Βάνιας», η παράσταση-έκπληξη που ξεκίνησε στο περιορισμένης χωρητικότητας ΚΕΤ και έγινε γρήγορα talk of the town. Στον «Βάνια» κορυφώθηκε η στροφή της Μαγκανάρη σε μια διαδικασία περισσότερο «ανθρωποκεντρική», επικεντρωμένη στον ηθοποιό και το ρόλο/κείμενο, αντίθετα από τις προηγούμενες, περισσότερο εγκεφαλικές δουλειές της. Η παράσταση σηματοδότησε τη νέα εποχή στη διαδρομή της, εστιασμένη σε θεατρικά κείμενα και μάλιστα υψηλής ψυχογραφικής εμβάθυνσης, όπως η «Νόρα» που σκηνοθέτησε στο ΔΗΠΕΘΕ Ιωαννίνων λίγο πριν από το πρώτο λοκντάουν.
Φέτος την περιμένουν δύο εξίσου απαιτητικά κείμενα του Τενεσί Ουίλιαμς και του Λόρκα («Ματωμένος γάμος», Εθνικό). Η αρχή θα γίνει με τη «Νύχτα της Ιγκουάνα» στο Πορεία (από 20/10) και είναι ιδιαίτερα ενδιαφέρον πώς θα μεταχειριστεί με την ευαίσθητη, γυναικεία ματιά της ένα κείμενο που έχει ως κεντρικό ήρωα έναν βαθιά πληγωμένο άντρα (στο ρόλο ο Ιωάννης Παπαζήσης), που «μεταφέρει τα τραύματά του σε ευάλωτα γυναικεία σώματα και ψυχές, που αντιμετωπίζει τις γυναίκες ως παρθένες ή μέγαιρες. Πώς στέκεσαι σήμερα απέναντι σε έναν τέτοιο ήρωα, όπως και απέναντι σε ένα συγγραφέα που τον συμπαθεί;» αναρωτιέται η Μαγκανάρη και εμείς ανυπομονούμε να το διαπιστώσουμε.
Τώνια Καράογλου, 17/10/2021, Αθηνόραμα
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Περισσότερα για την παράσταση και αγορά εισιτηρίων: