«Κατά τη διάρκεια της καραντίνας φάνηκε νομίζω καθαρά πόση ανάγκη έχουμε την τέχνη. Αυτή είναι μια διαπίστωση που πρέπει να κάνουν και όσοι διαχειρίζονται τις τύχες της χώρας. Πρέπει να καταλάβουν ότι η τέχνη είναι απαραίτητη για μια κοινωνία. Οπως είναι απαραίτητα τα σούπερ μάρκετ για την επιβίωσή μας, έτσι είναι και η τέχνη», μου λέει ο σκηνοθέτης Δημήτρης Τάρλοου. Στο θέατρο «Πορεία» οι πρόβες «τρέχουν» με τους ηθοποιούς και τους συντελεστές να φορούν μάσκες από τη στιγμή που θα μπουν μέσα· παντού βλέπει κανείς ακροβολισμένα μπουκάλια με αντισηπτικά.
Ολοι αγωνιούν για τη χειμερινή θεατρική σεζόν. Θα ανοίξουν τα θέατρα; Και αν ανοίξουν πότε θα γίνει αυτό και με ποιους όρους; «Κανείς δεν ξέρει τι θα γίνει αλλά εμείς προχωράμε με την προετοιμασία που χρειάζεται», εξηγεί ο κ. Τάρλοου. «Οσον αφορά το ρεπερτόριο ο προγραμματισμός είναι να ξεκινήσουμε με τον “Γιούγκερμαν” που πέρυσι διακόπηκε απότομα λόγω του lockdown. Θα συνεχίσουμε με την “Ευρυδίκη”, αναβίωση παλαιότερης παράστασής μας, και τη “Δόξα Κοινή”, μια παράσταση που πήρε εξαιρετικές κριτικές και έχει ήδη εκδηλωθεί ενδιαφέρον και από το εξωτερικό για τη μετάκλησή της. Οσον αφορά τα μέτρα τώρα, έχουμε ήδη προμηθευτεί εκνεφωτή για καθημερινή απολύμανση, κάνουμε ασκήσεις για το πώς θα κάθονται οι θεατές στην πληρότητα που θα μας υποδείξουν οι ειδικοί, την οποία μάλιστα σκεφτόμαστε να περιορίσουμε ακόμη περισσότερο, σχεδιάζουμε να κάνουμε θερμομέτρηση στο κοινό και φυσικά όλοι οι θεατές θα φοράνε μάσκες. Απολύτως ασφαλές δεν είναι τίποτα αυτή τη στιγμή, όμως το θέατρο μπορεί να είναι πιο ασφαλές από πολλά άλλα μέρη. Το θέμα είναι να πειστούν οι ειδικοί και η πολιτεία γι’ αυτό».
«Χρειάζεται σοβαρότερη δουλειά πάνω, όχι μόνο στην οικονομική στήριξη των ανθρώπων του θεάτρου που σίγουρα είναι εξαιρετικά σημαντική, αλλά και ως προς την εξωστρέφεια του θεάτρου. Οπως φροντίζουμε και προβάλλουμε στο εξωτερικό τα μνημεία μας έτσι πρέπει να φροντίσουμε και τον σύγχρονο πολιτισμό».
«Γιούγκερμαν» χωρίς φιλιά
Κατά τη διάρκεια της καραντίνας το «Πορεία» ήταν από τα θέατρα που ταχύτατα έδωσαν την ευκαιρία στο κοινό να παρακολουθήσει online παραστάσεις αρχείου. «Η επιτυχία ήταν τεράστια. Είχαμε 6.500 επικοινωνίες, αιτήματα από μικρά χωριά, απομονωμένα νησιά και το εξωτερικό. Οι άνθρωποι αυτοί μας έλεγαν πόσο σημαντικό είναι να μπορούν να δουν θέατρο από το σπίτι τους. Το θέμα της εξωστρέφειας λοιπόν μπήκε στο τραπέζι. Αφού τελειώσει το κακό που ζούμε, θα χρειαστεί να επανεξετάσουμε διάφορες έννοιες. Μία απ’ αυτές είναι και το πώς κάνουμε τη δουλειά μας», σημειώνει ο Δημήτρης Τάρλοου.
«Το Ιντερνετ μπορεί να είναι ένα χρήσιμο όπλο στα χέρια μας λειτουργώντας επικουρικά, αλλά φυσικά δεν μπορεί να υποκαταστήσει ποτέ την ψυχοκινητική εμπειρία τού να είσαι εκεί. Εμείς θέλουμε να κάνουμε θέατρο για τον κόσμο, για το κοινό. Αλλά αν έχουμε στη φαρέτρα μας και αυτό το όπλο, και δεν μιλάω μόνο για τη φετινή σεζόν, γιατί να μην το αξιοποιήσουμε; Με την προϋπόθεση βέβαια ότι δεν μιλάμε για ένα μονοκάμερο αλλά για μια ποιοτική παραγωγή με πολλές κάμερες και τηλεσκηνοθεσία. Στο “Πορεία” σχεδιάζουμε τέτοιες προτάσεις και σύντομα θα τις ανακοινώσουμε.
Είναι ένας τρόπος και να λειτουργήσει παρηγορητικά το θέατρο αλλά και να επιβιώσουν οι άνθρωποί του μέσα στη δύσκολη αυτή συνθήκη».
«Φέτος στον “Γιούγκερμαν” δεν θα έχει φιλιά», λέει ο Δ. Τάρλοου. «Αντί για φιλιά βρήκαμε μια άλλη κίνηση, πολύ συγκινητική. Και οι ηθοποιοί τη χρησιμοποιούν σαν να λένε “περιμένουμε να τελειώσει όλο αυτό για να αγκαλιαστούμε ξανά”».
Γιούλη Επτακοίλη - Η Καθημερινή, 28.09.2020
Δείτε ολόκληρο το άρθρο εδώ